Fixed en Growth Mindset

By september 24, 2019Uncategorized

De laatste tijd hoor ik de termen ‘fixed’ en ‘growth’ mindset vaak vallen. Ik ben gaan uitzoeken wat deze termen precies betekenen en wat jij kan doen om de mindset van je kind te beïnvloeden. Uit jarenlang onderzoek van Carol Dweck blijkt namelijk dat hoe je naar je eigen intelligentie kijkt (mindset) van invloed is op hoe je presteert. De mindset van je kind bepaalt dus gedeeltelijk zijn cijfers.

Fixed mindset

Een leerling met een fixed mindset gelooft dat zijn intelligentie en talenten aangeboren is en hij deze niet kan veranderen. Dingen die hij minder goed kan, probeert hij te vermijden om geen fouten te maken en negatieve feedback te krijgen. Hierdoor kunnen perfectionisme en faalangst op gaan spelen. Hij geeft gauw op, want inspanning heeft geen nut (hij kan iets wel of niet). Hierdoor zal hij minder bereiken dan hij daadwerkelijk zou kunnen.

Growth mindset

Een leerling met een growth mindset gelooft dat hij zijn intelligentie en talenten kan ontwikkelen door te oefenen. Hierdoor staat hij open voor leerzame feedback en gaat hij uitdagingen aan. Hij bereikt hierdoor steeds een hoger niveau.

Een mindset is minstens zo bepalend voor succes op school als IQ.

Wat kun jij doen als ouder?

Je kunt als ouder de ‘growth mindset’ stimuleren door te kijken naar welke feedback jij je kind geeft. In geval van een goed cijfer: het belonen van je kind voor talent (‘Wat ben je toch slim!’) heeft een negatief effect, terwijl het belonen voor inzet (‘Je hebt ook goed je best gedaan.’) juist een positief effect heeft.

In geval van een slecht cijfer: probeer niet boos en gefrustreerd te reageren, maar probeer samen met je kind te achterhalen hoe het komt en bepaal samen wat hij kan doen om beter te doen.

Zo stimuleer jij je kind om te leren van fouten, om uitdagingen aan te gaan en om te blijven ontwikkelen.

Hieronder een experiment met kinderen om het effect van het stimuleren van de juiste mindset te laten zien: